Sprzedajesz nieruchomość? Może masz znajomego pośrednika, któremu na spotkaniu towarzyskim przy piwie rzucasz „Stary, mam chatę na sprzedaż, jakbyś słyszał, że ktoś czegoś takiego szuka to daj znać”, a może wchodzisz do biura nieruchomości i zostawiasz agenta z podobną informacją: „gdybyście słyszeli, że ktoś coś, to tu jest mój telefon, ale ja umowy [pośrednictwa] nie będę podpisywał.”
Ok, każdy działa jak uważa za najlepsze. Pozwól jedynie, że Ci pokażę czego możesz oczekiwać w sytuacji gdy zlecasz sprzedaż i zawierasz umowę z biurem, a czego w sytuacji, gdy jednak wolisz na nic konkretnego się nie umawiać (zwłaszcza w zakresie wynagrodzenia). Dla uproszczenia tekst dotyczył będzie jedynie sytuacji, gdy jesteś sprzedającym, ale podobna zależność jest gdy jesteś po drugiej stronie transakcji i szukasz czegoś do zakupu.
Sytuacja A. Zawierasz umowę z biurem,
umawiasz się na to, że teraz pośrednik będzie reprezentował Twoje interesy i zajmuje się sprzedażą. W zależności od zakresu oferty biura nieruchomości i umówionego wynagrodzenia możesz oczekiwać:
– oględzin nieruchomości
– przygotowania karty obiektu
– sporządzenia zdjęć poglądowych
– określenia ceny rynkowej w formie ustnej konsultacji
– analizy cen przez rzeczoznawcę (w formie dokumentu)
– sprawdzenia stanu prawnego i fizycznego
– przygotowania do sesji fotograficznej
– konsultacji home stagingowej
– zarządzania projektem poprawy wizerunku nieruchomości (współpracy z fachowcami, zakupów dodatków dekoracyjnych, koordynacji prac)
– sesji zdjęciowej w wykonaniu profesjonalnego fotografa
– sporządzenia opisu nieruchomości do ogłoszenia
– promocji na portalach nieruchomości
– pozycjonowania oferty na portalach
– zaprojektowania, wydrukowania i zamontowania banneru na nieruchomości
– prowadzenia fanpage’a na facebooku
– kampanii marketingowej na facebooku
– kampanii marketingowej na google
– prezentacji oferty na witrynie biura
– prezentacji nieruchomości dla potencjalnych kupujących
– zorganizowania „drzwi otwartych”
– projektu ulotek do drzwi otwartych
– druku ulotek
– dystrybucji materiałów reklamowych (przez firmę zewnętrzną)
– dystrybucji bezpośredniej ulotek (gdy pośrednik np. puka do drzwi sąsiadów informując o nieruchomości po sąsiedzku na sprzedaż)
– sprzątania przed „drzwiami otwartymi”
– zakupu akcesoriów na drzwi otwarte (ciasto, napoje, kawa, herbata, jednorazowe naczynia, serwetki, świeże kwiaty, tablica informacyjna)
– wykonania spaceru 3D
– wykonania video prezentacji
– przygotowania materiałów z drona
– pomiarów nieruchomości
– wykonania rzutów lokalu
– konsultacja technicznej stanu nieruchomości
– konsultacji architekta
– konsultacji kominiarskiej (czasem wymaganej przez kupujących)
– negocjacji w Twoim imieniu
– organizacja licytacji nieruchomości
– organizacji czynności formalno-prawnych do sprzedaży
– współpracy z notariuszem w zakresie obiegu dokumentacji oraz nadzoru nad kompletnością dokumentów
– przygotowania umowy przedwstępnej sprzedaży
– przygotowania protokołu zdawczo – odbiorczego (w tym z reguły dwie wizyty w lokalu i dokumentacja zdjęciowa)
– bieżącego raportowania o postępach prac
– i pewnie jeszcze kilku czynności które „wyjdą w praniu”
Sytuacja B. Nie zawierasz umowy z pośrednikiem
informując go „jak Pan będzie słyszał, że ktoś coś to proszę mi dać znać” – oto wykaz czynności, jakich możesz wymagać od pośrednika:
-.
Koniec listy 🙂
Zaskoczony? Mam nadzieję, że nie. Pewnie to jest oczywistym, że praca agenta może być różna w zależności od zakresu umówionych działań i ustalonego wynagrodzenia. To czego nie widać na zewnątrz w ramach wykonywanych usług przez Twojego pośrednika – nie oznacza, że się nie dzieje. Warto zatem świadomie podchodzić do zlecanych usług oraz zawieranych umów. Potem po udanej współpracy pozostaje cieszyć się sukcesem sprzedaży!
Anita
Czy sytuacja A oznacza umowę na wyłączność czy dowolną umowę? Poważnie? Takie rzeczy Pani wykonuje jako pośrednik? Za każdym razem gdy podpisuje Pani umowę? Ta lista brzmi jak wyciąg z jakiegoś podręcznika. Znam się trochę na rynku nieruchomości i szczerze… nigdy nie widziałam by jakikolwiek pośrednik przygotował dni otwarte. W USA to popularne, ale w Polsce? Dobrze, jeśli podejmuje się Pani wykonania tych wszystkich czynności proszę o kontakt. Mam nieruchomość na sprzedaż. W moim odczuciu za prowizję w wysokości 8 tys. zł powinno się wykonywać to i jeszcze znacznie wiecej. Rzeczywistość jednak jest inna…
Robert
Trafna uwaga i bardzo dobry artykuł. Na szczęscie na rynku jest dobra grupa dobrych pośredników
i sam wpółpracowałem z takim we Wrocławiu. Naprawdę warto wybrać doświadczone biuro, oddać klucze
do biura i mieć święty spokój 🙂